Kvalitetssystemer og kvalitetssikring af uddannelse

Jørgen Thorslund, Ulrich Storgaard Andersen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

?Kontrol kvæler universitetet? lyder parolen, - men er det selve kravet om et kvalitetssystem, som indebærer et kontrolregimente? Den kontrol der svækker det uddannelsesmæssige engagement og blokerer for den faglige kvalitet, som den enkelte underviser formodes at brænde for. Eller er kontrollen indeholdt i Bolognaprocessens internationale aftaler om opbygning af kvalitetssystemer, den danske politiske udmøntning i turnusakkrediteringer eller uddannelsesinstitutionernes tilgang til kravet om at have kvalitetssystemer? Overordnet er spørgsmålet, om kvalitetsarbejde står i modsætning til eller meningsfuldt kan kobles til kontrol af de videregående uddannelsers udvikling og funktion?

Kapitlets pointe er, at hvorvidt et kvalitetssystem bliver et kontrolredskab eller både kontrol- og udviklingsredskab, for det første hænger sammen med i hvilken grad uddannelsesområdets eksterne kvalitetsorganisation lægger vægt på kontrol i forhold udvikling. For det andet hænger det sammen med, hvordan ledelserne på institutionerne håndterer udfordringen med at opbygge kvalitetssystemer. Samt for det tredje, hvordan medarbejderne deltager i kvalitetsarbejdet. Kapitlet søger at påvise, at der er muligt at have en såkaldt offensiv tilgang, som indeholder både en anerkendelse af, at kontrol ud fra et demokratisk perspektiv er legitim (accountability), og at evalueringer genereret af kvalitetssystemer skal anvendes til at udvikle den faglige kvalitet.
Original languageDanish
Title of host publicationUddannelseskvalitet i en globaliseret verden
PublisherSamfundslitteratur
Publication date26 Sep 2012
ISBN (Print)978-87-593-1635-1
Publication statusPublished - 26 Sep 2012
Externally publishedYes

Cite this