Lærerens arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder i undervisningen: ”Jeg kan ikke lide at blive taget, når jeg ikke har hånden oppe”

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I denne artikel rettes fokus mod, hvordan man som lærer kan skabe flere deltagelsesmuligheder i undervisningen, så eleverne får mulighed for at deltage og bidrage på forskellige måder. Vi skal fra et elevperspektiv se nærmere på, hvordan skolens praksis og klassens sociale dynamikker opleves og får betydning for elevers skoleliv og deltagelsesmuligheder. Igennem et elevperspektiv kan man få blik for, hvordan skolens praksis og klassens sociale dynamikker opleves og får betydning for elevers skoleliv og deltagelsesmuligheder (se fx Højholt, 2001; Højholt & Kousholt, 2020; Kousholt, 2012).
Original languageDanish
Title of host publicationElever med tegn på høj begavelse - elevperspektiver på skolens praksis
Number of pages7
PublisherBørne- og Undervisningsministeriet
Publication dateMay 2024
Pages18-24
ISBN (Electronic)87-603-3365-0
Publication statusPublished - May 2024

Cite this