TY - CHAP
T1 - Lærerens arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder i undervisningen
T2 - ”Jeg kan ikke lide at blive taget, når jeg ikke har hånden oppe”
AU - Madsen, Charlotte Dyreborg
PY - 2024/5
Y1 - 2024/5
N2 - I denne artikel rettes fokus mod, hvordan man som lærer kan skabe flere deltagelsesmuligheder i undervisningen, så eleverne får mulighed for at deltage og bidrage på forskellige måder. Vi skal fra et elevperspektiv se nærmere på, hvordan skolens praksis og klassens sociale dynamikker opleves og får betydning for elevers skoleliv og deltagelsesmuligheder. Igennem et elevperspektiv kan man få blik for, hvordan skolens praksis og klassens sociale dynamikker opleves og får betydning for elevers skoleliv og deltagelsesmuligheder (se fx Højholt, 2001; Højholt & Kousholt, 2020; Kousholt, 2012).
AB - I denne artikel rettes fokus mod, hvordan man som lærer kan skabe flere deltagelsesmuligheder i undervisningen, så eleverne får mulighed for at deltage og bidrage på forskellige måder. Vi skal fra et elevperspektiv se nærmere på, hvordan skolens praksis og klassens sociale dynamikker opleves og får betydning for elevers skoleliv og deltagelsesmuligheder. Igennem et elevperspektiv kan man få blik for, hvordan skolens praksis og klassens sociale dynamikker opleves og får betydning for elevers skoleliv og deltagelsesmuligheder (se fx Højholt, 2001; Højholt & Kousholt, 2020; Kousholt, 2012).
M3 - Bidrag til bog/antologi
SP - 18
EP - 24
BT - Elever med tegn på høj begavelse - elevperspektiver på skolens praksis
PB - Børne- og Undervisningsministeriet
ER -