Læreres databrug - mellem indsigt og valg

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I kapitel 3 ”Læreres databrug – mellem indsigt og valg” foretages en analyse af nationale og internationale tekster inden for feltet. Der stilles høje forventninger til lærerprofessionen om, at de valg, lærere træffer, træffes på baggrund af refleksioner over undervisningen, og kravene til disse valg skal i større udstrækning argumenteres og reflekteres ud fra data. Konstant efterspørges nye måder at evaluere undervisning og elevers udvikling på, og læreren skal kunne dokumentere elevers udvikling og læring. I artiklen redegøres for, hvilke datatyper lærere kan se mening i ifm. databrug samt hvilke organisatoriske faktorer som f.eks. ledere og vejledere, der kan virke hæmmende og fremmede for læreres databrug.
Original languageDanish
Title of host publicationEn moderne og aktuel didaktik
EditorsAne Qvortrup, Karina Kiær
Number of pages35
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2020
Pages47-81
ISBN (Print)978-87-7160-409-2
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this