Læreruddannelsens andenordensdidaktik

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Det særlige ved at undervise på en læreruddannelse er, at man underviser nogen, der selv skal lære at undervise. Dette giver anledning til et dobbelt didaktisk blik fra læreruddanneren eller udvikling af en andenordensdidaktik. Med afsæt i denne konstatering i læreruddannelsesforskningen, søger artiklen at besvare spørgsmålet om, hvordan denne andenordensdidaktik kan operationaliseres og udmønte sig i den didaktisk praksis på læreruddannelsen.

Som svar på dette spørgsmål udvikles en andenordensdidaktisk planlægnings- og analysemodel med afsæt i en almen didaktisk model orienteret mod folkeskolen. Modellen følges op af anbefalinger om ’modelling’ som eksemplarisk undervisning i tre forskellige betydninger, der kan bidrage til didaktikken og undervisningen på læreruddannelsen.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og profession
Volume5
Issue number1
Pages (from-to)92-114
Number of pages22
ISSN2445-8538
DOIs
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Cite this