Lærerviden og transdisciplinære kompetencer: Analyse af refleksioner fra læreruddannelsens aktører

    Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

    89 Downloads (Pure)

    Abstract

    I rapporten præsenteres analyser af refleksion over tre forskellige transdisciplinære kompetenceområder fra hhv. lærerstuderende, læreruddannere og praksislærere. Det empirisk materiale er dels lærerstuderendes åbne refleksioner fra et gentaget survey og dels interview med alle tre aktørgrupper. Resultaterne viser, at de forskellige kompetenceområder formatterer forskellige typer af referenceramme i aktørernes refleksioner. Der refereres typisk til et humanistisk værdigrundlag i refleksioner over professionsfaglig mangfoldkompetence, mens professionsfaglig digital kompetence udfoldes med reference til et implicit paradigme, der handler om den effektive lærers brug af specifikke værktøjer. Professionsfaglig forsknings- og udviklingskompetence henleder derimod typisk opmærksomheden på, hvordan en lærer anvender evidens. Der kan således iagttages en mekanisme, hvor bestemte epistemologiske orienteringer knytter sig til hvert af de tre kompetenceområder uafhængigt af aktørerne (”epistemelogisk tunnelsyn”). Der er endvidere forskelle mellem de tre aktørgrupper, hvor læreruddannere fx i højere grad anvender global teori i deres refleksioner modsat de andre aktørgruppers mere udbredte anvendelse af lokal evidens.
    Original languageDanish
    PublisherVIA University College
    Number of pages16
    Publication statusPublished - 2022

    Keywords

    • education, professions and jobs

    Cite this