TY - JOUR
T1 - Læring gennem læringsdesign
T2 - når nye læringsformer skal i spil
AU - Buus, Lillian
AU - Frydendahl, Jette Aabo
AU - Falbe-Hansen, Mette
AU - Jensen, Thue Fast
AU - Jensen, Thomas Würtz
AU - Lillelund, Kirstine Boel
PY - 2019/4
Y1 - 2019/4
N2 - Denne artikel undersøger ud fra tre cases, hvilke faktorer der skaber betydning i en design- og læreproces, når der udvikles digitalt medierede læringsforløb. Arbejdet med design- og læreprocesserne har haft til hensigt at skabe rum for kreativ udvikling, mulighed for afprøvning og evaluering af et digitalt didaktisk design, og samtidig skabe en forandring i undervisernes tænkning og praksis i arbejdet med at designe og udvikle digitalt medierede læringsforløb. Med udgangspunkt i de tre cases beskrives hvordan udviklerne, som i de tre cases til daglig også er undervisere, stilladseres i udviklingen af læringsobjekter eller et mere holistisk læringsdesign, som skal integreres i deres undervisningspraksis. De empiriske data er baseret på interview af både læringsdesigner, underviser og udvikler. Endvidere har der pågået observationer og i to tilfælde også været konkret samarbejde med udviklerne i designprocessen. Fokus er på undervisernes læring i designprocessen og de faktorer, som skaber en betydning for designet og udviklingen samt understøttelsen af designprocessen i nytænkningen og redidaktisering af undervisning i en digital didaktisk kontekst.
AB - Denne artikel undersøger ud fra tre cases, hvilke faktorer der skaber betydning i en design- og læreproces, når der udvikles digitalt medierede læringsforløb. Arbejdet med design- og læreprocesserne har haft til hensigt at skabe rum for kreativ udvikling, mulighed for afprøvning og evaluering af et digitalt didaktisk design, og samtidig skabe en forandring i undervisernes tænkning og praksis i arbejdet med at designe og udvikle digitalt medierede læringsforløb. Med udgangspunkt i de tre cases beskrives hvordan udviklerne, som i de tre cases til daglig også er undervisere, stilladseres i udviklingen af læringsobjekter eller et mere holistisk læringsdesign, som skal integreres i deres undervisningspraksis. De empiriske data er baseret på interview af både læringsdesigner, underviser og udvikler. Endvidere har der pågået observationer og i to tilfælde også været konkret samarbejde med udviklerne i designprocessen. Fokus er på undervisernes læring i designprocessen og de faktorer, som skaber en betydning for designet og udviklingen samt understøttelsen af designprocessen i nytænkningen og redidaktisering af undervisning i en digital didaktisk kontekst.
KW - aktionslæring
KW - casestudier
KW - digital mediering
KW - digitalisering
KW - digitalisering af undervisningsforløb
KW - kreativitet
M3 - Tidsskriftsartikel
JO - Forskning og Forandring
JF - Forskning og Forandring
SN - 2535-5279
ER -