Læring i laboratoriet: Udfordringer og potentiale?

Rikke Frøhlich Hougaard, Birgitte Lund Nielsen

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Abstract

Forskning fra fire casestudier, der har fulgt bachelorundervisning på laboratoriekurser på Science & Technology, Aarhus Universitet. Baseret på videooptagelser, interviews og spørgeskema er der identificeret en række udfordringer og muligheder, som har ført til en intervention med redesign af et laboratoriekursus. Resultaterne har bl.a. vist, at de studerendes forberedelse forud for lab arbejde er afgørende for oplevet læring og motivation i laboratoriet. Dette kan stilladseres af underviseren på forskellige måder, fx via de studerendes flow diagram med feedback fra underviseren. De studerendes undersøgende faglige samtale ser ud til at være afgørende for deres forståelse både af faglig teori og af laboratorieprocedurer, og eksempler på underviserens mikro-stilladsering af sådanne samtaler er identificeret. På konferencen blev det bl.a. diskuteret, hvordan disse resultater fremadrettet også kan informere udvikling i andre kontekster (gymnasium/grundskole).
Original languageDanish
Publication date2017
Number of pages1
Publication statusPublished - 2017
Eventbig bang 17 - Odense Kongrescenter
Duration: 23 Mar 201727 Mar 2017

Conference

Conferencebig bang 17
LocationOdense Kongrescenter
Period23/03/1727/03/17

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this