Læringsbegrebet

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

    Abstract

    Kapitlet fremstiller, udfra et idehistorisk perspektiv, tre klassiske læringsteoretiske positioner som udspringer fra psykologien, henholdsvis adfærdspsykologi og social indlæringsteori, kognition og konstruktivisme og sociokulturelle teorier og socialkonstruktivisme.Samtidig bliver relevante temaer med relevans for folkeskolens praksis inddraget i hver af de tre positioner: Klasseledelse i relation til adfærdspsykologi og social indlæringsteori; anvendelsen af Howard Gardners teori om de mange intelligenser under kognition og konstruktivisme og Cooperative Learning under sociokulturelle teorier og socialkonstriktivisme.
    Original languageDanish
    Title of host publicationSkolens praksis : tilgange til pædagogik, undervisning og læring.
    EditorsBrian Degn Mårtensson
    Number of pages29
    Place of PublicationFrederikshavn
    PublisherDafolo
    Publication date2013
    Pages31-61
    ISBN (Print)978-87-7281-678-4
    Publication statusPublished - 2013

    Keywords

    • learning

    Cite this