Læringspotentialer ved deltagelse i klinisk udviklingsprojekt

Marie Toftdahl Sørensen, Birthe Laursen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Kapitlet i bogen omhandler læringsmæssige potentialer ved sygeplejerskestuderendes deltagelse i et klinisk udviklingsprojekt. Formålet er at bidrage til viden, der kan styrke sygeplejerskeuddannelsens professionsdidaktik og pædagogik. Empirien udgøres af interviews og observationer af de involverede sygeplejerskestuderende under og efter udviklingsprojektet. Der argumenteres for, at sygeplejerskestuderendes deltagelse i udviklingsprojekter indeholder læringspotentialer af indholds-, drivkrafts- og samspilsmæssig karakter og tilmed indfanger tidens ånd om innovation og professionshøjskolernes intention om, at viden skal omsættes i praksis. Ligeledes argumenteres der i kapitlet for, at samspillet mellem klinik og teori styrkes via sygeplejerskestuderendes deltagelse i kliniske udviklingsprojekter.
Original languageDanish
Title of host publicationMellem teori og praksis : om transfer i professionsuddannelser
EditorsSven Erik Henningsen, Finn Mogensen
Number of pages20
Place of PublicationAarhus
PublisherVIA Systime
Publication date2013
Pages158-177
ISBN (Print)978-87-92711-47-2
Publication statusPublished - 2013

Keywords

  • didactics
  • analysis
  • dementia
  • nurse education

Cite this