Læselyst – hvad er det?

Research output: Other contributionContribution to digital media

Abstract

Læselyst er aktuelt i skolen. I øjeblikket gennemfører mange skoler initiativer støttet af den tre-årige læselystindsats, som børne- og undervisningsministeren lancerede for knap et år siden. Samtidig fremgår læselyst af de rammer, der sættes for danskundervisningen: I Dansk Fælles Mål kan man læse, at eleverne skal ”udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur”. Det politiske fokus rummer dog ikke præciseringer eller diskussioner af, hvad der kendetegner læselyst, hvilket efterlader spørgsmålet: Hvad er læselyst egentlig?

En forståelse får man, hvis man kigger væk fra skoleverdenen, ud over Danmarks grænser og lidt tilbage i tiden, mere konkret til 1988. Her udgav den sydafrikanske forsker og psykolog Victor Nell artiklen The psychology of reading for pleasure: Needs and gratifications, hvori han sammenfattede sine seks års forskning i læselyst. Nell er en af pionererne inden for læselystforskningen, og i det følgende præsenteres en del af hans arbejde. Det kan nemlig hjælpe os med at få en forståelse af læselystbegrebet, som igen kan gøre os klogere på den læseglæde, der beskrives i Dansk Fælles Mål, og den læselyst, som ministeriets indsats inviterer til.
Original languageDanish
Publication date21 Feb 2021
Place of PublicationKbh.
PublisherNationalt Videncenter for Læsning
Publication statusPublished - 21 Feb 2021

Cite this