Læselyst og læsevaner hos elever i ordblindevanskeligheder

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Frilæsning er en vigtig kilde til vækst i ordforråd og baggrundsviden og afgørende for fortsat positiv udvikling af læsevaner og læseforståelse. Derfor må skolen interessere sig for, hvordan den støtter svage læsere i at læse for egen fornøjelses skyld ved både at lytte til tekster og ved at læse konventionelt med øjnene. Denne artikel har baggrund i samtaler om læsevaner og læselyst med 23 elever i ordblindevanskeligheder og giver praktiske anbefalinger til, hvordan lærere kan samarbejde med elever og hjemmet om at styrke frilæsningen.
Original languageDanish
Article number5
JournalViden om Literacy
Issue number33
Pages (from-to)36-44
Number of pages9
ISSN2245-2761
Publication statusPublished - 15 May 2023

Keywords

  • schools, courses and institutions
  • learning, educational science and teaching

Cite this