Learning to Notice Quality (LTNQ): Fem undervisningsforløb til brug i læreruddannelsen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to reportCommunication

156 Downloads (Pure)

Abstract

Fra august 2021 til juni 2023 og i regi af FoU-projekt - Learning to Notice Quality, har en projektgruppe brugt viden og erfaringer fra tidligere arbejde med videobrug og kvalitet til at udvikle og afprøve nye former for praksisnær undervisning i læreruddannelsen.

Undervisning, der hviler på tre søjler:
1: Learning to notice (LTN)
2: Videoklip af grundskoleundervisning
3: Undervisningskvalitet

Det er blevet til fem undervisningsforløb, som retter sig mod fagfaglig, grundfaglig og integrativ undervisning i de første to år på læreruddannelsen. Fem forløb, der i samspil med indholdet fra læreruddannelsens øvrige fagundervisning, giver nye lærerstuderende mulighed for - skridt for skridt - at øve sig på at observere og ræsonnere over undervisning og at koble disse refleksioner til konkrete lærerfaglige handlinger.

I denne rapport er de fem forløb og deres idegrundlag beskrevet, så det er muligt at lade sig inspirere af eller afprøve dem.
Original languageDanish
Title of host publicationLearning to Notice Quality (LTNQ) : Fem undervisningsforløb til brug i læreruddannelsen. Udviklet, afprøvet og beskrevet af Hanne Fie Rasmussen, Christa Berner Moe, Gitte Hjarnø Petersen, Karsten Agergaard, Lene Junge, Lotte Holk Hansen, Mette D. Bornemann Hjelmborg, Mie Skovrider Aaskoven, Pernille Damm Mønsted Pjedsted, Solveig Gaarsmand, Stefan Ting Graf og Uffe Ladegaard.
Publication date14 Nov 2023
Publication statusPublished - 14 Nov 2023

Cite this