Ledelse af vejledelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Denne artikel handler om samspillet mellem vejledning som funktion, ledelse og de organisatoriske processer i skolen. Det er artiklens ambition at argumentere for nogle særlige ledelsesmæssige fokuseringer i en skoleorganisation hvor vejledningsfunktioner af forskellige grunde ser ud til at skulle fylde mere og mere. Artiklen er således skrevet i et ledelsesperspektiv men vil samtidig bestræbe sig på at gøre et organisatorisk blik relevant for dem der varetager vejledningsfunktioner i praksis.
I et organisatorisk perspektiv kommer vejledningsfunktioner til at handle om ledelse, og artiklen tegner derfor indledningsvist et billede af hvordan man kan forstå ledelsesbetingelserne i en organisation som skolen: uden en sådan forståelsesramme risikerer konteksten for vejledningsfunktionerne at blive en art black box hvor ledelseskraften bliver prisgivet tilfældigheder. Omvendt er valget af forståelsesramme ikke uskyldigt men sætter samtidig præmisserne for hvordan vi kan iagttage vejledningsfunktionen og dens muligheder i den organisatoriske udvikling.
Original languageDanish
Title of host publicationVejledning : Teori og praksis
Number of pages14
Place of PublicationAarhus
PublisherKvaN
Publication date2014
Pages69-83
Article number4
ISBN (Print)978-87-92871-61-9
Publication statusPublished - 2014
SeriesTeori og praksis

Keywords

  • management
  • counseling

Cite this