Leg, kultur og deltagelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Abstract

Kapitlet tager udgangspunkt i nogle af de kulturmøder, der udspiller sig omkring børns legefællesskaber, og som inddrager pædagoger og forældres legeforståelser såvel som børns forskelligartede erfaringer med leg. I kapitlet diskuteres legens udtryk og betingelser fra tre dimensioner, hvor det første er en global dimension, det andet er institutionskulturelt, mens det tredje handler om de konkrete legefællesskaber. Der gives eksempler på, hvordan pædagogisk praksis i forhold til børns leg udøves inden for de tre dimensioner, og der lægges op til at undersøge og drøfte disse dimensioner som mulige pejlemærker for pædagoger, der arbejder med at udvikle et legemiljø, hvor børn med forskellige kulturbaggrunde kan finde deltagelsesmuligheder.
Original languageDanish
Title of host publicationLegens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg
Number of pages17
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date24 Sep 2019
Edition1
Pages179-195
Chapter10
ISBN (Print)9788750052920
Publication statusPublished - 24 Sep 2019

Keywords

  • play

Cite this

Jørgensen, H. H. (2019). Leg, kultur og deltagelse. In Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg (1 ed., Vol. 1, pp. 179-195). Akademisk Forlag.