Leg og liv i naturen: Louis Jensens firkantede historier som grundlag for økokritisk litteraturlæsning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Louis Jensens firkantede historier er kendt og elsket af mange dansklærere i grundskolen. Siden midten af halvfemserne har de prosalyriske firkanter været at finde i mange læremidler målrettet litteraturundervisningen i indskolingen og på mellemtrinnet. Adskillige elever har således gennem tre årtier læst, fortolket og i egen skrift imiteret de korte karakteristiske tekster. Denne artikel kaster et nyt lys på en allerede kendt genre ved at kombinere Louis Jensens firkantede historier med økokritisk litteraturlæsning. Indledningsvist introduceres begrebet økokritik i relation til børnelitteratur og fortolkning; dernæst fremhæves og fortolkes forholdet mellem natur, kultur og menneske i et udvalg af Louis Jensens historier, og afslutningsvist drøftes deres potentiale i en økokritisk litteraturundervisning.
Original languageDanish
JournalViden om Literacy
Volume37
Pages (from-to)18-26
Number of pages9
ISSN2246-6517
Publication statusPublished - 5 May 2025

Keywords

  • children and youth

Cite this