Leg som meningsskabelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Abstract

I dette kapitel præsenteres leg som en særlig samspilsform, der handler om at skabe mening, og som derfor er helt central for børn at deltage i og få erfaring med. Kapitlet fremskriver en legeforståelse, hvor leg forstås som de fleste børns foretrukne værensform. Med eksempler fra feltobservationer vises, hvordan børn i leg kan fællesgøre erfaringer, som i bund og grund også er sproglige erfaringer, for så vidt som sprog handler om at udveksle og skabe mening. Kapitlet understøtter således en hermeneutisk-fænomenologisk forståelse for sprog, hvor sprog forstås som et både kropsligt og verbalt udtryk, som børn selv er med til at give betydning, blandt andet i leg. Det diskuteres, hvordan pædagoger kan udvikle og nære et legemiljø, der tager udgangspunkt i den børneinitierede leg og understøtter børns muligheder for at få forskelligartede legeerfaringer.
Original languageDanish
Title of host publicationLegens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg
EditorsLise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen
Number of pages15
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date24 Sep 2019
Edition1
Pages47-61
Chapter2
ISBN (Print)9788750052920
Publication statusPublished - 24 Sep 2019

Keywords

  • play

Cite this

Jørgensen, H. H. (2019). Leg som meningsskabelse. In L. H. Sønnichsen, & H. H. Jørgensen (Eds.), Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg (1 ed., Vol. 1, pp. 47-61). Akademisk Forlag.