Legebaseret pædagogik: - om pædagoger og pædagogstuderenes deltagelse i børns leg i børnehaven. Forskningsrapport

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearchpeer-review

1385 Downloads (Pure)

Abstract

Ved at få viden om hvordan leg og læring konstitueres i dagtilbuddet og hvordan pædagoger deltager i børns leg, ønsker vi at bidrage med nye perspektiver til det forskningsmæssige felt indenfor dagtilbudsområdet, der belyser ”legende læring”, ”lærerig leg” og andre legeformer, som grundet den nye dagtilbudslov har fået ny samfundsmæssig og pædagogisk bevågenhed og interesse.
Derudover er denne forskning tænkt som første etape i et forsknings- og udviklingsprojekt, der handler om at uddanne pædagoger i legekompetence. Projektet skal bl.a. bidrage til at begrebet ”legekompetence” defineres.
Først er der gennemført et litteraturstudie, hvor der er søgt nationalt og internationalt efter forskning, der kan bidrage med viden om hvorvidt og hvordan pædagoger deltager i børns leg. Studiet har givet anledning til revision af undervisningen på pædagoguddannelsens specialisering i dagtilbudspædagogik (S1 – 2. praktik – S2) for kompetencemålene om børns leg og læring. Endelig er der gennemført interviews med pædagogstuderende efter deres 2. praktik, hvor de er blevet interviewet om hvilke udfordringer de har mødt i forbindelse med deres deltagelse i børns leg i dagtilbud (1-6 år), samt hvilke forventninger de har til undervisningen på pædagoguddannelsen i denne forbindelse.
Projektet hviler på den præmis, at hvis pædagogen/ den studerende skal kunne understøtte børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, hvor legen er grundlæggende, kræver det, at man er tæt på børnene – og ofte deltager i børnenes leg. Pædagogikken skal være legebaseret.

Original languageDanish
Number of pages124
Publication statusPublished - 20 Aug 2021

Keywords

  • children and youth
  • education, professions and jobs
  • research designs, theory and method

Cite this