@book{627df0f6e6534e96a6a4e25b293b4ced,
title = "Legebaseret p{\ae}dagogik: - om p{\ae}dagoger og p{\ae}dagogstuderenes deltagelse i b{\o}rns leg i b{\o}rnehaven. Forskningsrapport",
abstract = "Ved at f{\aa} viden om hvordan leg og l{\ae}ring konstitueres i dagtilbuddet og hvordan p{\ae}dagoger deltager i b{\o}rns leg, {\o}nsker vi at bidrage med nye perspektiver til det forskningsm{\ae}ssige felt indenfor dagtilbudsomr{\aa}det, der belyser ”legende l{\ae}ring”, ”l{\ae}rerig leg” og andre legeformer, som grundet den nye dagtilbudslov har f{\aa}et ny samfundsm{\ae}ssig og p{\ae}dagogisk bev{\aa}genhed og interesse. Derudover er denne forskning t{\ae}nkt som f{\o}rste etape i et forsknings- og udviklingsprojekt, der handler om at uddanne p{\ae}dagoger i legekompetence. Projektet skal bl.a. bidrage til at begrebet ”legekompetence” defineres.F{\o}rst er der gennemf{\o}rt et litteraturstudie, hvor der er s{\o}gt nationalt og internationalt efter forskning, der kan bidrage med viden om hvorvidt og hvordan p{\ae}dagoger deltager i b{\o}rns leg. Studiet har givet anledning til revision af undervisningen p{\aa} p{\ae}dagoguddannelsens specialisering i dagtilbudsp{\ae}dagogik (S1 – 2. praktik – S2) for kompetencem{\aa}lene om b{\o}rns leg og l{\ae}ring. Endelig er der gennemf{\o}rt interviews med p{\ae}dagogstuderende efter deres 2. praktik, hvor de er blevet interviewet om hvilke udfordringer de har m{\o}dt i forbindelse med deres deltagelse i b{\o}rns leg i dagtilbud (1-6 {\aa}r), samt hvilke forventninger de har til undervisningen p{\aa} p{\ae}dagoguddannelsen i denne forbindelse.Projektet hviler p{\aa} den pr{\ae}mis, at hvis p{\ae}dagogen/ den studerende skal kunne underst{\o}tte b{\o}rns trivsel, l{\ae}ring, udvikling og dannelse, hvor legen er grundl{\ae}ggende, kr{\ae}ver det, at man er t{\ae}t p{\aa} b{\o}rnene – og ofte deltager i b{\o}rnenes leg. P{\ae}dagogikken skal v{\ae}re legebaseret.",
keywords = "B{\o}rn og unge, B{\o}rnehave, Leg, Leg og l{\ae}ring, Legende l{\ae}ring, Legep{\ae}dagogik, L{\ae}rerig leg, L{\ae}ring, Samskabende l{\ae}ring, Trivsel, Udvikling, Uddannelse, professioner og erhverv, Deltagelse, Involvering, Kollaborativ l{\ae}ring, Lebaseret p{\ae}dagogik, Legebaseret l{\ae}ring, Legekompetence, Legep{\ae}dagogik, P{\ae}dagogers faglighed, P{\ae}dagogik, Unders{\o}gelsesdesign, teori og metode, formanalyse, kvalitativ forskning, litteraturstudie",
author = "Torben N{\ae}sby and Okslund, {Heidi Bang} and Pedersen, {Birgitte Skov} and Skytte, {Karsten Brinkmann}",
year = "2021",
month = aug,
day = "20",
language = "Dansk",
}