Projects per year
Abstract
Med afsæt i et eksempel fra forskningsprojektet ’Det gode børnemiljø’ vises, hvordan en pædagog i en børnehave og inden for rammerne af et fortælleværksted indgår i legende samspil med en større gruppe børn. Gennem det legende samspil og ved at forbinde sig til børnenes ideer og inddrage deres perspektiver, støtter pædagogen deres deltagelse i aktiviteten. Med udgangspunkt i en narrativ analyse af fortælleværkstedet belyses og diskuteres, hvordan pædagoger og børn sammen udvikler narrative strukturer, som de bruger til at navigere i et institutionsliv, hvor meget foregår på én gang og på flere niveauer. Artiklen diskuterer, hvordan pædagoger kan anvende narrative strukturer til at skabe et godt pædagogisk miljø, hvor ’det gode’ knyttes til børns muligheder for deltagelse i hverdagslivet, mens ’det pædagogiske’ knyttes til pædagogers evne til at være både legende og rammesættende i deres samspil med børn.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Volume | 2 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 96-107 |
ISSN | 2446-2810 |
Publication status | Published - May 2018 |
Keywords
- children and youth
- schools, courses and institutions
Projects
- 1 Finished
-
Børnemiljøprojektet: Pædagogisk arbejde med børnemiljø og børns perspektiver i dagtilbud
Koch, A. B. (Principle researcher), Jørgensen, H. H. (Co-researcher), Laursen, H. (Co-researcher) & Krøyer, P. R. (Co-researcher)
01/01/16 → 31/12/17
Project: Research