Legende samspil, frihed og rammer i det pædagogiske miljø. Narrative strukturer giver orienteringspunkter i hverdagen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med afsæt i et eksempel fra forskningsprojektet ’Det gode børnemiljø’ vises, hvordan en pædagog i en børnehave og inden for rammerne af et fortælleværksted indgår i legende samspil med en større gruppe børn. Gennem det legende samspil og ved at forbinde sig til børnenes ideer og inddrage deres perspektiver, støtter pædagogen deres deltagelse i aktiviteten. Med udgangspunkt i en narrativ analyse af fortælleværkstedet belyses og diskuteres, hvordan pædagoger og børn sammen udvikler narrative strukturer, som de bruger til at navigere i et institutionsliv, hvor meget foregår på én gang og på flere niveauer. Artiklen diskuterer, hvordan pædagoger kan anvende narrative strukturer til at skabe et godt pædagogisk miljø, hvor ’det gode’ knyttes til børns muligheder for deltagelse i hverdagslivet, mens ’det pædagogiske’ knyttes til pædagogers evne til at være både legende og rammesættende i deres samspil med børn.
Original languageDanish
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
Volume2
Issue number1
Pages (from-to)96-107
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - May 2018

Keywords

  • children and youth
  • schools, courses and institutions

Cite this