Ligestillingstendenser og muligheder i det pædagogiske felt

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Artiklen afdækker et spændingsfelt mellem en tilsidesættelse af børnenes forudsætninger i et forskudt assimilatorisk perspektiv og en ureflekteret brug af modersmål og kultur - set som essentialistiske værdier - som to forhold, der på hver sin måde udgør en trussel mod børnenes udvikling. Den første position overser børnenes forudsætninger, den anden position kan føre til en fastlåsning af etniske minoritetsbørn i stereotype, stivnede og længst forandrede forhold. Den danske tradition for at tage udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger er en af de vigtigste metoder i denne sammenhæng for at udvikle et interkulturelt perspektiv, men det skal gøres på en refleksiv måde.
Original languageDanish
Title of host publicationInterkulturel pædagogik : Flere sprog - problem eller ressource?
EditorsChristian Horst
Number of pages20
PublisherKroghs Forlag
Publication date2003
ISBN (Print)87-624-0830-5
Publication statusPublished - 2003

Keywords

  • education
  • educational science

Cite this