Literacy og juridiske rollespil på gymnasiet og universitetet

Karina Kim Egholm Elgaard, Christian Aalborg Frandsen, Kristine Kabel

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Artiklen handler om gennemførelsen af to forskellige spil- og literacyforløb henholdsvis på gymnasiet og på jurastudiet. I det ene forløb deltog elever i et rollespil om Valladolid-processen i år 1550-1551 i historie på Køge Gymnasium. det andet deltog studerende i et skatteretligt rollespil, Landsskatterettens processpil, som del af et ekstracurriculært tilvalg på Københavns Universitet. Begge rollespil er juridiske rollespil, hvor elever og studerende kan erfare en særlig sprogbrug og argumentationsmåde, som de senere kan anvende i andre sammenhænge. Det er vores erfaring, at rollespillene kan være positivt medvirkende til, at elever og studerende udvikler en kritisk literacy.
    Original languageDanish
    JournalViden om Literacy
    Issue number24
    Pages (from-to)100-106
    Number of pages7
    ISSN2245-2761
    Publication statusPublished - Sept 2018

    Cite this