Lyden af øvelse – en undersøgelse af øvelseskultur i børnehaven

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPosterResearch

Abstract

Centrale begreber for forståelsen af børns læring og udvikling er: opmærksomhed, fordybelse og gentagelse. Især for mindreårige børn har kroppen en central rolle heri. Disse perspektiver på læring hos børn kan knyttes til øvelsesbegrebet. Børn i førskolealderen bruger meget af deres tid og energi på at øve sig. Skelsættende begivenheder i børns liv er, at de bl.a. øver sig i at lære at gå, løbe og cykle. At børnene øver sig, anses som naturligt, og selvom voksnes opmuntring, forevisning og trøst kan bidrage til, at børnenes øvelse giver succes, er det i store træk også en proces, der overlades til børnene selv. Motorikbegrebet spiller en central rolle for forståelsen af mindreårige børns kropslige udvikling. Det forekommer interessant at undersøge børnehavens øvelseskultur, da eksisterende litteratur indikerer, at praksis omkring og opfattelsen af de mindste børns tilegnelse af bevægelsesfærdigheder er radikalt anderledes sammenlignet med børn i skolealderen.
Original languageDanish
Publication date15 Apr 2019
Publication statusPublished - 15 Apr 2019
EventForskningens Døgn 2019 - , Denmark
Duration: 19 Apr 201926 Apr 2019

Other

OtherForskningens Døgn 2019
Country/TerritoryDenmark
Period19/04/1926/04/19

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • education, professions and jobs

Cite this