Lyngby-Taarbæk Kommunes specialtilbud – på daginstitutions og skoleområdet.

Lisbeth Madsen, Karen Zobbe

    Research output: Book/Report/clinical guidelinesReportResearch

    Abstract

    Lyngby-Taarbæk Kommune vedtog i 2011 en handleplan for en ny inklusionsstrategi for alle børn og unge mellem 0-18 år, som på flere områder får betydning for specialtilbuddene. Kommunen ønskede derfor at få gennemført en generel analyse af det pædagogisk faglige indhold i kommunens specialtilbud herunder at få udpeget og synliggjort, hvad kommunens specialtilbud inden for dag- og skoleområdet kan tilbyde børn med særlige behov og udfordringer.

    De indsamlede data, der ligger til grund for analysen efterlader overordnet set et billede af velfungerende specialtilbud på både skole- og daginstitutionsområdet, som er kendetegnet ved en høj faglighed, plads til at se det enkelte barn og åbenhed over for kommunes inklusionsstrategi.

    Rapporten beskriver forhold og problemstillinger, som er helt afgørende for forståelsen af specialtilbuddenes kvalitet og som må medtænkes i den fortsatte inklusionsproces. Specialtilbuddene har her en vigtig rolle i kraft af deres specialviden, som må opretholdes, videreudvikles og -formidles til almenområdet.
    Original languageDanish
    PublisherTeori og Metodecentret, Professionshøjskolen UCC
    Number of pages46
    ISBN (Print)978-87-91031-28-1
    Publication statusPublished - May 2012

    Keywords

    • exclusion
    • special needs education
    • analysis
    • ADHD
    • kindergartens

    Cite this