TY - JOUR
T1 - Mængder og mønstre i kvalitative arbejdslivsundersøgelser
AU - Vaaben, Nana Katrine
AU - Olesen, Kristian Gylling
AU - Grams Davy, Sarah
PY - 2022/12
Y1 - 2022/12
N2 - Artiklen undersøger metodologiske muligheder og vanskeligheder i anvendelsen af digitale arbejdslivsundersøgelser med åbne spørgsmål og åben distribution. Hvilke muligheder og vanskeligheder opstår, når man får en stor mængde kvalitative data? Og hvordan analyseres og sammenfattes de på en måde, der både giver nye indsigter, og er meningsfuld og pålidelig? I artiklen diskuterer vi, hvordan og hvornår det giver analytisk mening at tælle og finde mønstre i svar, der som udgangspunkt er kvalitative og formuleret som fritekst med respondenternes egne ord. Vi kommer frem til nogle kriterier, som vi mener skal være opfyldt: stringent kodning og at data er opdelt i tydeligt afgrænsede og ækvivalente steder. Hvis dette er opfyldt, argumenterer vi for at optællinger (mængder) kan give indblik i materialets proportioner, og at kodning ud over ”mætningspunktet” kombineret med baggrundsvariable (mønstre) kan give indsigter i menneskers arbejdsliv, som man ikke ellers kunne få. Som case bruges en digital spørgeundersøgelse om arbejdsliv i uddannelsessektoren med 1684 kvalitative svar på syv åbne spørgsmål og fire baggrundsspørgsmål. På den baggrund diskuteres, hvordan og hvornår det giver analytisk mening at tælle i kvalitativ forskning.
AB - Artiklen undersøger metodologiske muligheder og vanskeligheder i anvendelsen af digitale arbejdslivsundersøgelser med åbne spørgsmål og åben distribution. Hvilke muligheder og vanskeligheder opstår, når man får en stor mængde kvalitative data? Og hvordan analyseres og sammenfattes de på en måde, der både giver nye indsigter, og er meningsfuld og pålidelig? I artiklen diskuterer vi, hvordan og hvornår det giver analytisk mening at tælle og finde mønstre i svar, der som udgangspunkt er kvalitative og formuleret som fritekst med respondenternes egne ord. Vi kommer frem til nogle kriterier, som vi mener skal være opfyldt: stringent kodning og at data er opdelt i tydeligt afgrænsede og ækvivalente steder. Hvis dette er opfyldt, argumenterer vi for at optællinger (mængder) kan give indblik i materialets proportioner, og at kodning ud over ”mætningspunktet” kombineret med baggrundsvariable (mønstre) kan give indsigter i menneskers arbejdsliv, som man ikke ellers kunne få. Som case bruges en digital spørgeundersøgelse om arbejdsliv i uddannelsessektoren med 1684 kvalitative svar på syv åbne spørgsmål og fire baggrundsspørgsmål. På den baggrund diskuteres, hvordan og hvornår det giver analytisk mening at tælle i kvalitativ forskning.
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Surveys and Questionnaires
KW - elektroniske spørgeundersøgelser
KW - indholdsanalyse
KW - kvalitative data
KW - kvantitative analyser
KW - åbne spørgsmål
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1399-1442
VL - 24
SP - 10
EP - 25
JO - Tidsskrift for arbejdsliv
JF - Tidsskrift for arbejdsliv
IS - 4
M1 - 2
ER -