Abstract
Denne artikel interesserer sig for, hvordan styring og magt i et Foucault-perspektiv forandrer og får betydning for den måde, pædagoger tænker og handler på, samt den måde de forstår sig selv på.
Artiklen vil først kort udfolde de styringsmæssige perspektiver – primært dem, vi finder hos Foucault - og koble dem til den aktuelle udvikling, der har været i styringen af det sociale område, herunder opholdssteder, som er det område, vi beskæftiger os med her.
Dernæst vil vi skitsere, hvorfor denne udvikling kan betyde noget for den måde, pædagoger tænker og dermed udfører deres arbejde på, og hvorfor denne ændring kan give anledning til bekymring.
Endelig vil artiklen inddrage den empiriske del af projektet, hvor vi har undersøgt, hvordan styringsteknologien handleplaner og de medfølgende dokumentationssystemer påvirker pædagogernes tænkning og forståelse af deres pædagogiske opgave på to opholdssteder i Nordjylland.
Artiklen vil først kort udfolde de styringsmæssige perspektiver – primært dem, vi finder hos Foucault - og koble dem til den aktuelle udvikling, der har været i styringen af det sociale område, herunder opholdssteder, som er det område, vi beskæftiger os med her.
Dernæst vil vi skitsere, hvorfor denne udvikling kan betyde noget for den måde, pædagoger tænker og dermed udfører deres arbejde på, og hvorfor denne ændring kan give anledning til bekymring.
Endelig vil artiklen inddrage den empiriske del af projektet, hvor vi har undersøgt, hvordan styringsteknologien handleplaner og de medfølgende dokumentationssystemer påvirker pædagogernes tænkning og forståelse af deres pædagogiske opgave på to opholdssteder i Nordjylland.
Original language | Danish |
---|
Number of pages | 15 |
---|---|
Publication status | Published - 6 Jun 2017 |
Keywords
- educational science