Making quantitative evaluation data more useful to teachers

Line Palle Andersen

    Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPosterResearchpeer-review

    5 Downloads (Pure)

    Abstract

    Posteren er baseret på et afsluttende projekt i Master i IKT & Læring på AAU påbegyndt i februar med afslutning i juni 2018. Jeg anvender en brugercentreret designproces med henblik på at øge underviseres brug af kvantitative evalueringsdata. Projektet anvender data fra Lunds Tekniska Högskola (LTH), der siden 2003 systematisk har anvendt Course Experience Questionnaires (CEQ) til undervisningsevaluering. Skemaet fokuserer gennem 26 spørgsmål på fem områder for at måle kvaliteten i de studerendes læring: 1. Passende arbejdsbyrde 2. Passende vurdering 3. Generelle akademiske færdigheder 4. God undervisning 5. Tydelige læringsmål Dertil kommer to faste kvalitative spørgsmål (Hvad mener du var det bedste på modulet? og Hvor er der behov for forbedring?). Derudover har underviseren selv mulighed for at tilføje fire ekstra spørgsmål. De studerendes kvantitative tilbagemeldinger gives til underviseren i form af søjlediagrammer for de enkelte spørgsmål og en sammenfattende skala for hver af de fem områder. De kvalitative svar samles for hvert spørgsmål. LTHs egne undersøgelser viser, at undervisere i praksis kun anvender de kvalitative besvarelser og dialogen med de studerende til at forbedre deres undervisning, men ignorerer de kvantitative. Via en brugercentreret designproces undersøger jeg, hvad der forhindrer undervisere i at anvende de kvantitative tilbagemeldinger og hvad der skal til, for at de også gør aktivt brug af disse. Undersøgelsen består af 3 trin: 1. Eksplorativt interview med undervisere om deres anvendelse og mangel på samme af kvantitative data 2. Eksplorativt interview med samme undervisere med diskussion af forskellige forslag til præsentation af kvantitative data 3. Fokusgruppe interview med andre undervisere fra samme uddannelse om hvordan de vil anvende forslagene til præsentation af kvantitative data, som er et resultat af de to første interviews Ved positivt resultat bliver løsningen implementeret i den digitale bearbejdning af evalueringsdata på LTH.
    Translated title of the contributionSådan bliver kvantitative evalueringsdata mere anvendelige for undervisere
    Original languageEnglish
    Publication date18 May 2018
    Publication statusPublished - 18 May 2018
    EventDansk Universitetspædagogisk Netværk Konference 2018: DUN Konference 2018 - Vingsted, Bredsten, Denmark
    Duration: 17 May 201818 May 2018
    https://dun-net.dk/aktiviteter/2018/dun-konferencen-2018/
    http://dun-net.dk/aktiviteter/2018/dun-konferencen-2018/

    Conference

    ConferenceDansk Universitetspædagogisk Netværk Konference 2018
    LocationVingsted
    Country/TerritoryDenmark
    CityBredsten
    Period17/05/1818/05/18
    Internet address

    Keywords

    • learning, educational science and teaching

    Cite this