Matematisk argumentation, geometri, gamle tekster og GeoGebra

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen sætter begreberne dynamisk læsning og strukturopfattelse i spil når der arbejdes
med samspillet mellem originalkilder og GeoGebra med henblik på at understøtte elevers muligheder
for at udvikle deres ræsonnementskompetence. Indledningsvis gives argumenter for at arbejde
med samspillet mellem matematikhistoriske originalkilder og digitale teknologier. Derefter udfoldes
begreberne
dynamisk læsning, strukturopfattelse og ræsonnementskompetence. Disse begreber bruges
til at analysere et uddrag af elevsvar fra et studie afprøvet i en 7.-klasse. Afslutningsvis reflekteres der
over hvordan elevsvarene med fordel kunne have været anvendt aktivt i selve undervisningsforløbet.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume24
Issue number3
Pages (from-to)63-80
Number of pages14
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2024

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this