Abstract
Dette kapitel argumenterer for, at det er muligt i højere grad at se historien
som en vækstfaktor for turismen. Der findes mange historiske fortællinger
og lokaliteter, som kan være basis for moderne rejsendes behov for oplevelse
og indlevelse. Mange af disse er små og ubemærkede, og de skal gennem
en (skånsom) transformation og videreudvikling, hvis kommercielle behov
skal forløses. Der er altid dilemmaer forbundet med at arbejde historien
ind i nye formidlingsformer, herunder det dobbelte hensyn til autenticitet
og fornyelse. Et andet balancepunkt ligger i grænselandet mellem fakta og
fiktion. I TourismX har flere virksomheder arbejdet aktivt med historien,
herunder søgt at benytte digitale redskaber til at fortælle, forklare og guide.
Der er mange eksempler på, at historien er et godt grundmateriale for hypermoderne og digitalt orienterede virksomheder. Kapitlet konkluderer, at
historien er meget righoldig, men at der også er brug for alliancer mellem
vidensaktører på det historiske område og turisterhvervet for både at opdage de gode og ærlige fortællinger, men også for at kunne omsætte dem til
bæredygtighed i en økonomisk forstand.
som en vækstfaktor for turismen. Der findes mange historiske fortællinger
og lokaliteter, som kan være basis for moderne rejsendes behov for oplevelse
og indlevelse. Mange af disse er små og ubemærkede, og de skal gennem
en (skånsom) transformation og videreudvikling, hvis kommercielle behov
skal forløses. Der er altid dilemmaer forbundet med at arbejde historien
ind i nye formidlingsformer, herunder det dobbelte hensyn til autenticitet
og fornyelse. Et andet balancepunkt ligger i grænselandet mellem fakta og
fiktion. I TourismX har flere virksomheder arbejdet aktivt med historien,
herunder søgt at benytte digitale redskaber til at fortælle, forklare og guide.
Der er mange eksempler på, at historien er et godt grundmateriale for hypermoderne og digitalt orienterede virksomheder. Kapitlet konkluderer, at
historien er meget righoldig, men at der også er brug for alliancer mellem
vidensaktører på det historiske område og turisterhvervet for både at opdage de gode og ærlige fortællinger, men også for at kunne omsætte dem til
bæredygtighed i en økonomisk forstand.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Forretningsudvikling og innovation i turisme |
Editors | Anne-Mette Hjalager |
Number of pages | 14 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 1 Jul 2020 |
Pages | 209-223 |
ISBN (Print) | 978-87-7210-295-5 |
Publication status | Published - 1 Jul 2020 |
Series | ExCITe-serien |
---|---|
Volume | 9 |
ISSN | 2245-3121 |