Medialisering og voksnes læreprocesser: Om inddragelsen af digitale medier i voksenundervisning

Ole Christensen, Hans Christian Christiansen, Gitte Rose

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

    Abstract

    Den digitalisering og samfundsmæssige medialisering, der er foregået siden årtusindeskiftet, har ændret betingelserne for voksenundervisningen. Inddragelsen af digitale medier i voksenpædagogisk sammenhæng medfører særlige problematikker af den årsag, at undervisningen her retter sig mod stærkt heterogene grupper, hvor deltagerne har vidt forskellige forudsætninger, både hvad angår faglighed, teknologiske kompetencer og psykologisk læringsberedthed.
    Med udgangspunkt i netop de voksenstuderendes situation ser vi i dette kapitel
    på nogle af de pædagogiske fordele og ulemper, der er forbundet med inddragelsen af digital teknologi i undervisningssammenhænge. Vi kommer i løbet af kapitlet ind på, hvilke mere konkrete overvejelser man med fordel kan gøre sig i forbindelse med planlægningen af læringsforløb for voksne, hvor digital medieteknologi skal indgå.
    Original languageDanish
    Title of host publicationVoksendidaktik
    EditorsHenrik Rander, Lis Boysen, Ole Goldbech
    Number of pages22
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherAkademisk Forlag
    Publication date5 Feb 2018
    Pages251-272
    Chapter12
    ISBN (Print)978-87-500-5105-3
    Publication statusPublished - 5 Feb 2018

    Keywords

    • learning, educational science and teaching

    Cite this