Abstract
Læreruddannelse er i 2019 præget af modulisering, hvor det er op til den enkelte studerende at skabe sin egen lærerprofil og sikre en sammenhængende læreruddannelse. Den tankegang lå meget langt fra den virkelighed vi forfattere dumpede ned i, da vi startede som adjunkter på N. Zahles seminarium i 1998. På Zahle var det den pædagogiske ledelse af læreruddannelsen, der sikrede progression for den studerende gennem tilrettelagte og gentagne forløb, der kunne skabe sammenhæng i uddannelsen. Og det var i høj grad et delt ansvar mellem ledelsen, de ansatte og den enkelte studerende. Et af midlerne til at skabe denne sammenhæng og progression var projektarbejder. I tiden omkring 1997, hvor vi blev ansat, havde hver årgang mindst 1 projektarbejde af 4 ugers varighed. Det er et eksempel på et sådan projektarbejde ”medier og børn” i tiden fra 1997-2001, vi beskriver i artiklen.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Glimt af 50 års historie N. Zahles Seminarium |
Editors | Karsten Hammer, Sanne Lillemor Hansen, Bodil Nielsen |
Number of pages | 9 |
Place of Publication | København |
Publisher | Udgivelsesforening Læreruddannelsen Zahle |
Publication date | 1 Dec 2019 |
Pages | 71-79 |
Chapter | 5 |
ISBN (Print) | 978-87-971662-0-8 |
Publication status | Published - 1 Dec 2019 |
Keywords
- learning, educational science and teaching