Mentorrollen - refleksioner før og efter mentorkursus

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Mentorordninger kan være en vej til at hindre at nyuddannede forlader lærergerningen, men der mangler uddannede mentorer samt uddannelsesmuligheder. Nyere forskning om mentoruddannelser er primært anglo-saksisk, kun lidt nordisk og meget lidt dansk. Baseret på denne forskning udviklede forfatterne et mentorkursus for mentorer for nye lærere for at undersøge deltagernes refleksioner over relevant indhold for mentorer i en dansk kontekst. Studiet viser, at deltagerne var optaget af at definere mentorrollen tydeligere både gennem styrket vejledningsfaglighed, at forstå den nye lærer som en ressource samt ved at udarbejdelokale formelle funktionsbeskrivelser. Disse fund er væsentlige i udviklingen af fremtidige mentoruddannelser i Danmark.
Original languageDanish
JournalPaideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Issue number27
Pages (from-to)27-36
Number of pages10
ISSN1904-9633
Publication statusPublished - May 2024

Cite this