Abstract
Fokus og undersøgelsesspørgsmål i relation til PLF-tema
Hvordan kan vi i samarbejde med de studerende udvikle evalueringsformater, der bidrager til
at fremme elevernes og/eller de studerendes egen mestringsorientering?
Spørgsmålet er stillet på baggrund af en hypotese om, at de studerende og eleverne i skolen
fortrinsvis har eller udvikler en præstationsorientering på baggrund af den uddannelseskultur,
som pt. er gældende i uddannelsessystemet. Denne tilgang kan ifølge Pless bl.a. føre til
skoletræthed og angst for at fejle (Pless 2019). Intentionen er derfor gennem undervisning og
evaluering at fremme en mere mestringsorienteret tilgang hos de studerende/eleverne.
Resume i hverdagssprog
I fysik/kemi-undervisningen på læreruddannelsen blev konsensusmodellen (Kolstø 2000)
afprøvet i et forløb om kernekraft, hvor de studerende arbejdede med hovedspørgsmålet: Skal
vi have kernekraft i Danmark? Evalueringen foregik dels formativt gennem observation og
samtaler i processen, herunder en afsluttende konsensusdebat og dels summativt gennem et
spørgeskema og efterfølgende mundtlig evaluering. Evalueringen viste, at forløbet havde
flyttet de studerende fokus fra en præstationsorienteret mod en mere vidensorienteret tilgang
til emnet.
I forbindelse med et forløb med problembaseret læring i fysik/kemi, hvor de studerende
arbejdede i grupper med selvvalgte problemstillinger, blev spørgecirklen (Wichmann-Hansen &
Wirenfeldt Jensen 2013) afprøvet som redskab til løbende mundtlig formativ evaluering som
en integreret del af undervisningen. Modellen er valgt ud fra den hypotese, at dens fokus på
undersøgende og uddybende spørgsmål vil fastholde de studerende i den proces, hvor de
søger ny viden, frem for at fokusere på det produkt, der skal komme ud af processen. Det
stemmer godt med vores fokus på at fremme videns- og mestringsorientering frem for
præstationsorientering hos de studerende
Hvordan kan vi i samarbejde med de studerende udvikle evalueringsformater, der bidrager til
at fremme elevernes og/eller de studerendes egen mestringsorientering?
Spørgsmålet er stillet på baggrund af en hypotese om, at de studerende og eleverne i skolen
fortrinsvis har eller udvikler en præstationsorientering på baggrund af den uddannelseskultur,
som pt. er gældende i uddannelsessystemet. Denne tilgang kan ifølge Pless bl.a. føre til
skoletræthed og angst for at fejle (Pless 2019). Intentionen er derfor gennem undervisning og
evaluering at fremme en mere mestringsorienteret tilgang hos de studerende/eleverne.
Resume i hverdagssprog
I fysik/kemi-undervisningen på læreruddannelsen blev konsensusmodellen (Kolstø 2000)
afprøvet i et forløb om kernekraft, hvor de studerende arbejdede med hovedspørgsmålet: Skal
vi have kernekraft i Danmark? Evalueringen foregik dels formativt gennem observation og
samtaler i processen, herunder en afsluttende konsensusdebat og dels summativt gennem et
spørgeskema og efterfølgende mundtlig evaluering. Evalueringen viste, at forløbet havde
flyttet de studerende fokus fra en præstationsorienteret mod en mere vidensorienteret tilgang
til emnet.
I forbindelse med et forløb med problembaseret læring i fysik/kemi, hvor de studerende
arbejdede i grupper med selvvalgte problemstillinger, blev spørgecirklen (Wichmann-Hansen &
Wirenfeldt Jensen 2013) afprøvet som redskab til løbende mundtlig formativ evaluering som
en integreret del af undervisningen. Modellen er valgt ud fra den hypotese, at dens fokus på
undersøgende og uddybende spørgsmål vil fastholde de studerende i den proces, hvor de
søger ny viden, frem for at fokusere på det produkt, der skal komme ud af processen. Det
stemmer godt med vores fokus på at fremme videns- og mestringsorientering frem for
præstationsorientering hos de studerende
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Evaluering i et dobbelt didaktisk perspektiv - undervisningsinterventioner i læreruddannelsen i anden temaperiode : samlet afrapportering af anden temaperiode i læreruddannelsesindsatsens professionelle læringsfællesskaber 2023-2024 |
Number of pages | 7 |
Publisher | NAFA |
Publication date | 2024 |
Publication status | Published - 2024 |