Migratoriske dannelsesprocesser - når muslimske migranters segregering ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering

Marta Padovan-Özdemir

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Ekstremismetilsynet viser, at flertallet af indvandrerfriskolerne ikke radikaliserer deres elever. Hvad gør de så? På baggrund af et kulturanalytisk studie af en indvandrerfriskoles hverdagsliv søger artiklen at åbne op for mere nuancerede forståelser af migrantelevers komplekse dannelsesprocesser. Gennem en transnational anerkendelsesanalytik peger artiklen på fire gensidigt negerende og forudsættende subjektformer, som migranteleven dannes til: ’den integrerede migrant’, ’den sædelige pakistaner’, ’den kritisk-frie elev’ og ’den oplyste muslim’. Herved tilbyder artiklen en historisering af friskolen som andet og mere end udtryk for den danske nationalfortælling om det kooperative folkestyres udvikling.
Original languageDanish
JournalDansk pædagogisk Tidsskrift
Number of pages12
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - May 2012

Keywords

  • general education

Cite this