TY - RPRT
T1 - Min kærlighed til legen er alt, intet eller forsvundet
AU - Stenderup, Mogens Larsen
AU - Pedersen, Maiken Lykke
N1 - I starten af år 2020 fik vi (Mogens og Maiken) begge tildelt midler til et UU-projekt der havde til formål at komme nærmere hvordan legende og deltagerorienteret læreprocesser både kunne forstås ud fra et aktionsforsknings-perspektiv, og som tilføjende til Program Playful Learning i forvejen etableret forskning og udviklingsprojekt. Ønsket var dengang båret af at gå på opdagelse i forholdet mellem at have intentioner om Playful Learning, til at handle Playful som underviser, og ikke mindst, til at iagttage de studerendes deltagelsesmuligheder, behov, reaktioner mv. i mødet med Playful Learning som afsæt for det uddannelsesrum de træder ind i. Vi var i den taknemmelige situation at Mogens stod over for det foretagende at skulle til at opstarte et nyt hold pædagogstuderende pr. 1 februar 2020, og at Maiken havde muligheden for at følge denne undervisning som deltagende observator. Derfor startede vi også UU-projektets metodiske perspektiv ud med at benytte denne situation direkte ved at Mogens primære rolle i UU-projektet fra start var betonet af at eksperimentere og introducere de studerende for Playful Learning (det didaktiske perspektiv). Mens Maikens primære funktion var at lave en form for følgeforskning af hvad der udspillede sig i mødet mellem Playful Learning, Mogens og de studerende – og dette via deltagende observation af deres første halve år på uddannelsen (herunder 24 direkte lektioner). Dette affødte et tæt samarbejde mellem os og de studerende i denne periode, som efterfølgende har genereret en stor mængde empiriske data af en mere antropologisk karakter samt en videre opmærksomhed rettet Playful Learning som program, som professionsdidaktik og som kulturforandrende, og hvilke faresignaler og potentialer der heraf affødes. Det er dette samarbejde som bliver omdrejningspunktet for denne afrapportering, og efterbehandling af et års funderinger, handlinger og observationer. Til dette udledes følgende læse ’venlighed’:
PY - 2020/7/1
Y1 - 2020/7/1
N2 - Tænk hvis vi kun udvikler uddannelse på baggrund af præmissen om at al deltagelse i det umiddelbare, måske endda fremmede og ukendte, ikke blot var baseret på et valg om deltagelse eller ej, men om at det ér sådan vi er til stede sammen - opdagende, nysgerrige, eksperimenterende, inviterende mv. Og at hvis vi holdt op med at være til stede på sådan en vis, ville det blive vores alles mangel på kærlighed til livet, til læring, og til legen.
AB - Tænk hvis vi kun udvikler uddannelse på baggrund af præmissen om at al deltagelse i det umiddelbare, måske endda fremmede og ukendte, ikke blot var baseret på et valg om deltagelse eller ej, men om at det ér sådan vi er til stede sammen - opdagende, nysgerrige, eksperimenterende, inviterende mv. Og at hvis vi holdt op med at være til stede på sådan en vis, ville det blive vores alles mangel på kærlighed til livet, til læring, og til legen.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Playful learning design
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - deltagerorienteret aktionsforskning
KW - Æstetik, design og medier
KW - Uddannelsesudvikling
M3 - Rapport
BT - Min kærlighed til legen er alt, intet eller forsvundet
ER -