TY - RPRT
T1 - Mindre børnegrupper - højere kvalitet
AU - Munck, Crisstina
AU - Marschall, Anja
AU - Hermansen, Jonathan
PY - 2023/6/12
Y1 - 2023/6/12
N2 - På baggrund af projektets analyser kan det konkluderes, at ifald arbejdet med mindre børnegrupper skal skabe højere kvalitet i det pædagogiske arbejde, er det nødvendigt at der arbejdes med de mindre børnegrupper som et pædagogisk princip. Det betyder, at mindre børnegrupper ikke alene handler om organisering af børn i et mindre antal eller i legezoner. At arbejde med mindre børnegrupper som et pædagogisk princip handler om at skabe interaktioner, der er præget af nærvær og responsivitet (Bjørnestad & Samuel Pramlingsson, 2012; Dalli et al. 2011), som på sigt medvirker til at udvikle trygge og stærkere relationer mellem børn og voksne. Det stiller krav til personalet om at de understøtter børns mulighed for at få adgang til deltagelse i børnefællesskaber samt udvikling af socialt tilhørsforhold (Eide, Winger, Wolf, 2019), og om at personalet har mulighed for at deltage med børnene og udvikle viden om børnene, som kan anvendes i arbejdet med børnene og i udvikling af den pædagogiske praksis. .
AB - På baggrund af projektets analyser kan det konkluderes, at ifald arbejdet med mindre børnegrupper skal skabe højere kvalitet i det pædagogiske arbejde, er det nødvendigt at der arbejdes med de mindre børnegrupper som et pædagogisk princip. Det betyder, at mindre børnegrupper ikke alene handler om organisering af børn i et mindre antal eller i legezoner. At arbejde med mindre børnegrupper som et pædagogisk princip handler om at skabe interaktioner, der er præget af nærvær og responsivitet (Bjørnestad & Samuel Pramlingsson, 2012; Dalli et al. 2011), som på sigt medvirker til at udvikle trygge og stærkere relationer mellem børn og voksne. Det stiller krav til personalet om at de understøtter børns mulighed for at få adgang til deltagelse i børnefællesskaber samt udvikling af socialt tilhørsforhold (Eide, Winger, Wolf, 2019), og om at personalet har mulighed for at deltage med børnene og udvikle viden om børnene, som kan anvendes i arbejdet med børnene og i udvikling af den pædagogiske praksis. .
KW - Børn og unge
KW - Relationsarbejde
KW - Udsatte boligområder
KW - børnefællesskaber
KW - mindre børnegrupper
M3 - Rapport
BT - Mindre børnegrupper - højere kvalitet
PB - Københavns Professionshøjskole
CY - Kbh.
ER -