Abstract
Dette kapitel diskuterer, med udgangspunkt i artikel 12 i Børnekonventionen (se kapitel 2), uledsagede flygtningebørns deltagelsesmuligheder og begrænsninger i de beslutninger, som bliver truffet om deres liv. Dette gøres med det formål at gøre de professionelle og især de sociale myndigheder, der er i kontakt med børnene, opmærksomme på de overvejelser og dilemmaer, der kan være til stede i forhold til uledsagede flygtningebørns muligheder og begrænsninger for deltagelse i beslutninger og ikke mindst vigtigheden af børnenes ret til information. Kapitlet anlægger et kritisk teoretisk perspektiv og indskriver sig i et barndomssociologisk perspektiv, der bestræber sig på at forstå de uledsagede flygtningebørns perspektiver på eget liv. I kritiske traditioner er man bl.a. optaget af, hvordan aktører – i denne sammenhæng uledsagede flygtningebørn – aktivt fortolker deres omgivelser og bliver medskabende i eget liv, og hvordan samfundsmæssige strukturer har en betydning i forhold til f.eks., hvordan uledsagede flygtningebørn tildeles rettigheder.
Med udgangspunkt i en anonymiseret case beskrives og diskuteres, hvordan uledsagede flygtningebørns perspektiver kan være anderledes end de professionelles samt de overvejelser og dilemmaer, der opstår i forhold til børnenes aktive deltagelse, når de sociale myndigheder træffer beslutninger om børnenes ve og vel. Det skal også pointeres at de udfordringer, dilemmaer, spændinger og perspektiver mv., som beskrives i relation til uledsagede flygtningebørns deltagelsesmuligheder i dette kapitel, kan være gældende i forhold til mange andre børn i udsatte positioner og i forskellige kontekster.
Med udgangspunkt i en anonymiseret case beskrives og diskuteres, hvordan uledsagede flygtningebørns perspektiver kan være anderledes end de professionelles samt de overvejelser og dilemmaer, der opstår i forhold til børnenes aktive deltagelse, når de sociale myndigheder træffer beslutninger om børnenes ve og vel. Det skal også pointeres at de udfordringer, dilemmaer, spændinger og perspektiver mv., som beskrives i relation til uledsagede flygtningebørns deltagelsesmuligheder i dette kapitel, kan være gældende i forhold til mange andre børn i udsatte positioner og i forskellige kontekster.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Børn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder |
Editors | Mimi Petersen, Ida Kornerup |
Number of pages | 17 |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2021 |
Pages | 111-127 |
Chapter | 7 |
ISBN (Print) | 978-87-02-31683-4 |
Publication status | Published - 2021 |
Keywords
- children and youth
- research designs, theory and method
- education, professions and jobs