Mundtlighed og lytning: danskdidaktiske greb og ståsteder

Research output: Book/Report/PhD thesisBookCommunication

Abstract

I mange år har undervisningen i mundtlighed på læreruddannelsen været under stærkt indflydelse af den klassiske retoriske tænkning, hvilket har været berettiget. Men det har samtidig resulteret i et ensidigt fokus på afsenderen og afsenderrettede retoriske greb, mens modtagerens lyttende rolle har været underbelyst. Det er selvfølgelig vigtigt, at man som kommende underviser lærer at tage og bruge ordet, men når man siger noget, er der som regel nogle, der lytter og sender signaler tilbage til den, der taler. I bogen sætter jeg fokus på, hvordan aktiv lytning finder sted, og hvad lytning betyder i det dynamiske samspil med det talte sprog.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherSamfundslitteratur
Number of pages234
ISBN (Print)9788759329849
Publication statusPublished - 15 Nov 2023

Keywords

  • didactics

Cite this