Abstract
Denne grundbog kommer bredt rundt om musikkens pædagogiske potentialer og udfolder, hvorfor og hvordan musik kan skabe sammenhængskraft, mening og glæde i den pædagogiske hverdag.
Bogen er komponeret, så den i sin helhed giver dig et overblik over forskellige veje ind i det mangfoldige musikpædagogiske landskab. I de enkelte kapitler sættes musik i samspil med konkrete begreber fra pædagogisk praksis og teori. Nogle kapitler tager fat i aktuelle pædagogiske strømninger, mens andre udfolder traditionelle musikpædagogiske tematikker. Målet er at give inspiration og idéer til pædagogisk arbejde med musik som et væsentligt og værdifuldt ”fælles tredje”.
Samtidig er håbet at puste fornyet liv i de musikpædagogiske miljøer på pædagoguddannelsen og i praksis, så musikken igen kan få lov at spille en central rolle i pædagogikken. Musik har nemlig noget ganske særligt at bidrage med i denne sammenhæng, hvilket du ikke er i tvivl om, når du har læst denne bog. Bogens bidragydere har alle stor erfaring inden for det musikpædagogiske felt. De fleste underviser og/eller forsker i musik på pædagoguddannelserne rundt om i landet, mens andre kommer fra praksis eller universiteterne og har en specialviden om musik i en bestemt kontekst.
Bogen er komponeret, så den i sin helhed giver dig et overblik over forskellige veje ind i det mangfoldige musikpædagogiske landskab. I de enkelte kapitler sættes musik i samspil med konkrete begreber fra pædagogisk praksis og teori. Nogle kapitler tager fat i aktuelle pædagogiske strømninger, mens andre udfolder traditionelle musikpædagogiske tematikker. Målet er at give inspiration og idéer til pædagogisk arbejde med musik som et væsentligt og værdifuldt ”fælles tredje”.
Samtidig er håbet at puste fornyet liv i de musikpædagogiske miljøer på pædagoguddannelsen og i praksis, så musikken igen kan få lov at spille en central rolle i pædagogikken. Musik har nemlig noget ganske særligt at bidrage med i denne sammenhæng, hvilket du ikke er i tvivl om, når du har læst denne bog. Bogens bidragydere har alle stor erfaring inden for det musikpædagogiske felt. De fleste underviser og/eller forsker i musik på pædagoguddannelserne rundt om i landet, mens andre kommer fra praksis eller universiteterne og har en specialviden om musik i en bestemt kontekst.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Akademisk Forlag |
---|---|
Number of pages | 264 |
ISBN (Print) | 9788750064350 |
Publication status | Published - 2024 |
Keywords
- learning