Abstract

Denne artikel handler om arbejdet med udviklingen af en test til vurdering af indskolingselevers naturfaglige skrivekompetence. For hvordan kan man vurdere indskolingselevers specifikke naturfaglige skrivekompetence, når deres generelle skrivefærdigheder stadig er i en tidlig fase, og når de kun har et ret begrænset fagligt fundament at skrive ud fra? I artiklen vil jeg præsentere de overvejelser og valg, der ligger til grund for udviklingen af testen og forholde mig til tre spørgsmål: 1) Hvad er naturfaglig skrivefærdighed i indskolingen? 2) Hvordan kan man lave en skriveopgave, der kan teste indskolingselevers skrivning i naturfag? 3) Hvordan ser elevernes test-tekster ud, og hvad viser de os om elevernes naturfaglige skrivefærdighed?
Original languageDanish
JournalSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Volume49
Issue number162
Pages (from-to)56-67
Number of pages12
ISSN0904-3535
Publication statusPublished - 1 Oct 2021

Keywords

  • socially endangered youth
  • social work and social conditions
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions

Cite this