Når børn leger sammen i vuggestuen

Kaare Werner Nielsen, Kim Jerg

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

I dette kapitel beskriver vi, hvordan det pædagogiske personale kan forholde sig til de yngste børn i dagtilbud og deres leg. Vi trækker især på den amerikanske professor Cathrine Garvey (1979/1990), den danske børnekulturforsker Flemming Mouritsen (1996/2016) og tre norske legeforskere: Gunvor Løkken (1997, 2005), samt Ellen Os og Elisabeth Bjørnestad (2016). Trods forskellige videnskabelige ståsteder har de fem meget til fælles i synet på børn og leg. Undervejs anvender vi feltobservationer fra forskningsprojektet PLAY LAB: små børns lege og pædagogens deltagelse (Jerg, Jørgensen & Nielsen 2019). Vi har hen over er år på individuel basis foretaget 15-20 kortere og fire længerevarende feltarbejder af små børns lege og pædagogers deltagelse. Ved at koble vores feltobservationer med forskning udleder vi et bud på, hvordan pædagoger bedst muligt kan rammesætte, guide og støtte små børns lege.
Original languageDanish
Title of host publicationLegens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg.
EditorsLise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen
Number of pages15
Place of PublicationKbh.
PublisherAkademisk Forlag
Publication date25 Sep 2019
Pages77-91
ISBN (Print)978-87-500-5292-0
Publication statusPublished - 25 Sep 2019

Keywords

  • children and youth

Cite this

Nielsen, K. W., & Jerg, K. (2019). Når børn leger sammen i vuggestuen. In L. Hostrup Sønnichsen, & H. Hede Jørgensen (Eds.), Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg. (pp. 77-91). Akademisk Forlag.