Når børn sætter ord på legen: en udviklingsfokuseret evaluering af Sprogfitness

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Hvert år mødes børn og voksne landet over og motionerer sproget gennem leg og bevægelse. Sprogfitness, der i 2014 startede som et lokalt projekt, er blevet en årlig national begivenhed, og konceptet udvikles kontinuerligt gennem et tværprofessionelt samarbejde mellem de oprindelige initiativtagere, Aalborg Bibliotekerne og pædagoguddannelsen ved UCN Aalborg. Artiklen stiller skarpt på evalueringen af Sprogfitnessdagen 2017. Her var børnenes oplevelse i fokus.

Efter en indledende beskrivelse af Sprogfitness og tidligere evalueringer følger en præcisering af barnets perspektiv. Vi beskriver hvordan vi metodisk har søgt børneperspektiver med inspiration fra mosaikmetoden. Afslutningsvis præsenteres indsigterne fra evalueringen med børnene.

Artiklen fokuserer på børneperspektiver og på mosaikmetoden som evalueringsmetode, men giver samtidig læseren indblik i et refleksivt læringsforløb, hvor underviser og studerende samarbejder omkring praksis, der på en og samme tid er inspirations- lærings og udviklingsrum.
Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Issue number25
Pages (from-to)24-35
Number of pages12
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - Dec 2019

Keywords

  • language development

Cite this