”Når de har været til eksamen, så er de tilbage igen”: Kvalificeringsforståelser i pædagoguddannelsens praktik

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel omhandler praktikken i pædagoguddannelsen, som efter de seneste reformers formalisering og faggørelse er blevet et uddannelsesrum, hvor ”opgave”, ”eksamen” og ”kompetencemål” er blevet uomgængelige fænomener. Artiklen viser, hvordan praktikkens aktører bakser med at leve op til de mål og evalueringskriterier, der er fastsat for praktikken. På baggrund af denne baksen konstrueres to forskellige forståelser af, hvad der kvalificerer den studerende til at blive pædagog og ikke mindst: hvad det er for en viden, som er relevant i den forbindelse. Hvor den ene rummer en forståelse af kvalificering som et spørgsmål om systematisk videnstilegnelse, er kvalificering i den anden forbundet med at forstå sig på, at tage ansvar for udøvelsen og sørge for at det gode bliver gjort. De to kvalificeringsforståelser udfoldes i artiklen med henblik på at afdække væsentlige spændingsforhold i pædagoguddannelsens praktik og åbne for diskussion af praktikkens uddannelsesopgave og af de vidensprocesser, den skal understøtte.
Original languageDanish
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 18 Aug 2020

Keywords

  • schools, courses and institutions
  • education, professions and jobs

Cite this