Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering

Sine Penthin Grumløse, Lotte Hedegaard-Sørensen, Lise Aagaard Kaas, Mathias Sune Berg, Bjørn Frithiof Hamre

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel viser, at internationale dagsordener om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens prak-sis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen og Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus, ligesom internationale dagsordener, vægter en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang, hvilket læreren må følge. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas og Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, med intentioner om at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.
Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Issue number27
Pages (from-to)28-37
Number of pages10
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 22 Jan 2021

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this