Når læreren medtænker sproget i naturfag: stilladsering af elevernes fagsproglige udvikling

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

I Fælles Mål er der sat fokus på vigtigheden af, at alle faglærere arbejder med og stilladserer elevernes fagsproglige udvikling. Det er både indskrevet som en integreret del af elevernes kompetenceudvikling i geografi og i det tværgående tema; sproglig udvikling.

I denne artikel vil vi forsøge at give et bud på, hvordan man som lærer helt konkret kan planlægge sin undervisning og stilladsere elevernes udvikling af fagsprog med udgangspunkt i en dobbeltlektion i et fællesfagligt forløb om vandets kredsløb i en 7. klasse.

Inden vi går helt tæt på praksis, vil vi forholde os til stilladseringbegrebet, og hvilken betydning det har, at læreren indtænker stilladsering i forhold til elevernes sproglige udvikling i fagene.
Original languageDanish
JournalGeografisk Orientering
Volume49. årgang 2019
Issue numberNr. 4
Pages (from-to)46-51
Number of pages6
ISSN0105-4848
Publication statusPublished - Oct 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this