TY - JOUR
T1 - Når litteraturundervisningen rykker ud i storbyen - potentialer til at lykkes med udeskoleundervisningen
AU - Larsen, Christine Pilegaard
N1 - CHRISTINE PILEGAARD LARSEN, LEKTOR I DANSK VED LÆRERUDDANNELSEN, KØBENHAVNS PROFESSIONSHØJSKOLE I SAMARBEJDE MED ANDETÅRSSTUDERENDE: ADILE AYDOGAN, ANJA ANUSIC, ANN CAMILLA JOHANSEN, ANN RØRBÆK DAMGAARD, ANN-SOFIE HEDAM OKSBJERRE HANSEN, ANNEMARIE GJESSING VINTEN, BIRGIT SCHALDEMOSE NORMAN, CASPER BANG BERNER, DAGNY ISHOLM SAARUP, FAJAR ASHRAF, HERLE SOFIE GØTZSCHE LARSEN, JONATAN SEBASTIAN BILLESØ, JONATHAN NORDMARK LAURSEN, MADS HØJRUP PETERSEN, MAJA LING SCHALBURG, MAJA ROSENSTAND THOMSEN, NIKLAS BERGGREN ZACHARIASSEN, NIKOLINE SOFIE BO KROGH, SANNE DALL KRISTENSEN, SILLE KRAGELUND OG TERESA JACKMAN
PY - 2022/10/10
Y1 - 2022/10/10
N2 - Ældre tekster kan ofte være svært fremkommelige for både lærerstuderende og elever i folkeskolen, fordi teksterne er blevet til i en tid, som ligger langt fra en nutidslæser. Derfor er vi nysgerrige på, om et arbejde med forforståelse, stemthed og motivation kan bidrage til at åbne tekster, der er svært tilgængelige. Denne artikel udforsker stedets potentiale til at øge elevers indlevelse i og fortolkning af danske litterære tekster. Udgangspunktet er et gennemført undervisningsforløb med lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole, der som led i danskundervisningen har arbejdet med litterære tekster på forskellige lokaliteter i København. Undervisningsforløbet er ikke testet på elever i folkeskolen, men med få justeringer i tekstvalget kan det tilpasses undervisningen i udskolingen. Artiklen er bygget op, så den indledningsvis beskriver, hvad den stedbaserede læsning gør ved litteraturlæsningen for studerende. Derefter uddybes vores teoretiske afsæt, og endelig dykker vi ned i et konkret forløb, vi har afprøvet i praksis, og deler ud af vores oplevelser og erfaringer – forhåbentlig til inspiration for andre. Eksemplerne kan ses ved at scanne indlagte QR-koder på telefonen.
AB - Ældre tekster kan ofte være svært fremkommelige for både lærerstuderende og elever i folkeskolen, fordi teksterne er blevet til i en tid, som ligger langt fra en nutidslæser. Derfor er vi nysgerrige på, om et arbejde med forforståelse, stemthed og motivation kan bidrage til at åbne tekster, der er svært tilgængelige. Denne artikel udforsker stedets potentiale til at øge elevers indlevelse i og fortolkning af danske litterære tekster. Udgangspunktet er et gennemført undervisningsforløb med lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole, der som led i danskundervisningen har arbejdet med litterære tekster på forskellige lokaliteter i København. Undervisningsforløbet er ikke testet på elever i folkeskolen, men med få justeringer i tekstvalget kan det tilpasses undervisningen i udskolingen. Artiklen er bygget op, så den indledningsvis beskriver, hvad den stedbaserede læsning gør ved litteraturlæsningen for studerende. Derefter uddybes vores teoretiske afsæt, og endelig dykker vi ned i et konkret forløb, vi har afprøvet i praksis, og deler ud af vores oplevelser og erfaringer – forhåbentlig til inspiration for andre. Eksemplerne kan ses ved at scanne indlagte QR-koder på telefonen.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2246-6517
SP - 34
EP - 42
JO - Viden om Literacy
JF - Viden om Literacy
IS - 32
ER -