Når nationale test tager livtag med folkeskolen

Lars Nørgaard, Lotte Rahbek Schou, Anja Madsen Kvols, Mia Andersen, Anne Marie Haubro Raalskov

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Ministeriet for Børn og Undervisning har varslet et større evaluerings- og følgeforskningsprogram, der skal følge implementeringen af den nye folkeskolereform. Sker der ikke fremskridt på skolerne inden for de 11 indikatorer, der måles på, skal Undervisningsministeriet gribe ind. Dermed udstikkes med folkeskolereformen en ny ramme for, hvordan der løbende skal evalueres og følges op på folkeskolens udvikling, hvor det forventes, at styrket målstyring i kombination med nationale test fremmer elevernes faglighed.
Efter en redegørelse for programmet vil artiklen med inddragelse af resultater fra forskningsprojektet 'Når evaluering tager livtag med folkeskolen', som indeholder en række lærerinterview, diskutere, hvilken effekt ministeriets program vil kunne tænkes at have på de undervisningsmæssige og didaktiske forhold i skolen.
Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Issue number18
Pages (from-to)38-45
Number of pages7
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • public school

Cite this