Når STEM-eksperter kommer på besøg i klassen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Rollemodel- og besøgsordninger i STEM er kendte i hele verden. Mange sigter mod at øge børns og unges almendannelse og interesse for STEM samt at få flere til at vælge en STEM-uddannelse, især piger eller unge fra minoritetsgrupper. Denne artikel præsenterer og diskuterer en undersøgelse af en besøgsordning i Danmark. Undersøgelsen peger på at et besøg fra en STEM-ekspert kan øge elevernes almendannelse, faglige viden og viden om STEM-jobs samt skabe situationel interesse for STEM-fag. Især eksperternes formidling og brug af elevinddragende aktiviteter vækker interesse. Hvorvidt eksperterne kan fremstå som rollemodeller for eleverne, diskuteres op mod anden forskning
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Issue number3
Pages (from-to)44-68
Number of pages25
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2023

Cite this