Naturfagene i den nye læreruddannelse?

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Artiklen præsenterer en gennemgang af naturfagenes situation på læreruddannelsesinstitutionerne igennem de seneste 20 år med henblik på at dokumentere et kritisk fald af studerende i naturfagene i samme tidsrum. Anledningen er at der i indeværende studieår indføres en ny læreruddannelse. Artiklen beskriver det forberedende arbejde som topstyret og forceret. Under de givne rammer samarbejdede de fire naturfaglige skrivegrupper om målformuleringer som vil øge mulighederne for tværfaglighed og etablering af en naturfaglig profil for de lærerstuderende. Forfatterne sætter imidlertid spørgsmålstegn ved om en ny organisering og evalueringsprocedure vil ændre væsentligt vednaturfagenes problematiske situation i læreruddannelsen.
Original languageDanish
Book seriesMONA Forskningsrapportserie
Volume2013
Issue number3
Pages (from-to)65-78
Publication statusPublished - 2013

Keywords

  • teacher education

Cite this