Abstract
Ny bog undersøger naturfaglig dannelse i skolen
Hvordan kan skolen klæde børn og unge på til at møde fremtidens store udfordringer? Det spørger Lars Brian Krogh om i sin nye bog Naturfaglig dannelse.
Selvom begrebet naturfaglig dannelse kunne og burde være det samlende mål for naturfagene i grundskolen, så er det lidt som et stykke håndsæbe, vi har svært ved at få greb om. Hvad betyder det, og hvorfor er det vigtigt for elevernes færd ud i livet? Og hvordan kan lærere undervise med fokus på naturfaglig dannelse?
I bogen argumenterer Lars Brian Krogh for, at naturfaglig dannelse ikke kun handler om viden i og om fagene. Eleverne skal opnå en naturfagligt informeret forståelse af sig selv og verden, som de kan bruge, når de skal tage stilling og handle i forhold til lokale og samfundsmæssige problemer. Denne forståelse udfoldes i bogen gennem tre visioner for naturfaglig dannelse.
Forfatteren fortæller også om naturfagenes indtog i skolen, der i udgangspunktet snarere blev set som nyttige end som dannende. Omtrent to hundrede år senere mener Lars Brian Krogh, at tiden er kommet til at indfri naturfagenes dannende potentiale.
Hvordan kan skolen klæde børn og unge på til at møde fremtidens store udfordringer? Det spørger Lars Brian Krogh om i sin nye bog Naturfaglig dannelse.
Selvom begrebet naturfaglig dannelse kunne og burde være det samlende mål for naturfagene i grundskolen, så er det lidt som et stykke håndsæbe, vi har svært ved at få greb om. Hvad betyder det, og hvorfor er det vigtigt for elevernes færd ud i livet? Og hvordan kan lærere undervise med fokus på naturfaglig dannelse?
I bogen argumenterer Lars Brian Krogh for, at naturfaglig dannelse ikke kun handler om viden i og om fagene. Eleverne skal opnå en naturfagligt informeret forståelse af sig selv og verden, som de kan bruge, når de skal tage stilling og handle i forhold til lokale og samfundsmæssige problemer. Denne forståelse udfoldes i bogen gennem tre visioner for naturfaglig dannelse.
Forfatteren fortæller også om naturfagenes indtog i skolen, der i udgangspunktet snarere blev set som nyttige end som dannende. Omtrent to hundrede år senere mener Lars Brian Krogh, at tiden er kommet til at indfri naturfagenes dannende potentiale.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Aarhus Universitetsforlag |
---|---|
Number of pages | 71 |
ISBN (Print) | 9788772193717 |
Publication status | Published - 10 Nov 2022 |
Series | Pædagogisk rækkevidde |
---|---|
ISSN | 2446-1148 |
Keywords
- general education
- learning, educational science and teaching