Naturfaglige kompetencer i grundskolen: hvilke bør der fokuseres på?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I dag er naturfagsundervisningen i den danske grundskole organiseret i fire kompetencemålsområder: undersøgelseskompetence, modelleringskompetence, perspektiveringskompetence og kommunikationskompetence.
I denne artikel sættes der spørgsmålstegn ved om dette er hensigtsmæssigt. Med afsæt i en analyse af forskellige kompetencesyn foreslås det at den fremtidige kompetenceorienterede naturfagsundervisning i grundskolen organiseres i to kompetencemålskategorier: empirikompetence og modelleringskompetence, understøttet af talrige generiske kompetencer der indgår som værdimarkører for bedømmelse af elevernes grad af målopfyldelse hvad angår kompetenceniveau for den udvalgte naturfaglige kompetence.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Issue number3
Pages (from-to)6-17
Number of pages12
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 5 Sept 2022

Cite this