”Nnnghø!” – jeg vil dig noget! Om de mindste vuggestuebørns kontaktformer og pædagogernes kommunikative responsivitet

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

I denne artikel ser jeg særligt på de upåagtede sekvenser i vuggestuens hverdag og de mindste vuggestuebørns kontaktformer. Jeg viser eksempler på kontaktformerne og ser på, hvordan pædagogerne rent kommunikativt responderer med sensitivitet, hvilke udfordringer det kan have, og
hvilke særlige opmærksomheder og færdigheder det kalder på hos det pædagogiske personale.
I artiklen vil jeg først vise et eksempel på den sproglige hverdag med de mindste vuggestuebørn og introducere til det sproglige og kommunikative læringsmiljø i vuggestuen generelt. Herefter giver jeg et indblik i de smås kontaktformer, som jeg oplevede dem gennem mine observationer i forskningsprojektet (se tekstboks
sidst i artiklen). Efter en analyse ud fra barnets og pædagogens perspektiv af udvalgte eksempler slutter artiklen af med nogle refleksionsspørgsmål rettet mod pædagogers sprogpædagogiske praksis.
Original languageDanish
JournalViden om Literacy
Issue number28
Pages (from-to)52-60
Number of pages9
ISSN2245-2761
Publication statusPublished - Nov 2020

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching

Cite this