Abstract
I denne artikel ser jeg særligt på de upåagtede sekvenser i vuggestuens hverdag og de mindste vuggestuebørns kontaktformer. Jeg viser eksempler på kontaktformerne og ser på, hvordan pædagogerne rent kommunikativt responderer med sensitivitet, hvilke udfordringer det kan have, og
hvilke særlige opmærksomheder og færdigheder det kalder på hos det pædagogiske personale.
I artiklen vil jeg først vise et eksempel på den sproglige hverdag med de mindste vuggestuebørn og introducere til det sproglige og kommunikative læringsmiljø i vuggestuen generelt. Herefter giver jeg et indblik i de smås kontaktformer, som jeg oplevede dem gennem mine observationer i forskningsprojektet (se tekstboks
sidst i artiklen). Efter en analyse ud fra barnets og pædagogens perspektiv af udvalgte eksempler slutter artiklen af med nogle refleksionsspørgsmål rettet mod pædagogers sprogpædagogiske praksis.
hvilke særlige opmærksomheder og færdigheder det kalder på hos det pædagogiske personale.
I artiklen vil jeg først vise et eksempel på den sproglige hverdag med de mindste vuggestuebørn og introducere til det sproglige og kommunikative læringsmiljø i vuggestuen generelt. Herefter giver jeg et indblik i de smås kontaktformer, som jeg oplevede dem gennem mine observationer i forskningsprojektet (se tekstboks
sidst i artiklen). Efter en analyse ud fra barnets og pædagogens perspektiv af udvalgte eksempler slutter artiklen af med nogle refleksionsspørgsmål rettet mod pædagogers sprogpædagogiske praksis.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Viden om Literacy |
Issue number | 28 |
Pages (from-to) | 52-60 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 2245-2761 |
Publication status | Published - Nov 2020 |
Keywords
- children and youth
- learning, educational science and teaching